Hjelp / FAQ

Hva kan vi hjelpe deg med?

Under finner du løsninger på de vanligste henvendelsene til vårt kundesenter. Finner du ikke det du leter etter kan du ta kontakt med Signal kundesenter

Jeg trenger hjelp med Altibox produkter

 

Jeg har problemer med det trådløse nettet

Slik får du en optimal trådløst tjeneste med Altibox.

 

Jeg skal flytte fra mitt Altibox-abonnementet

Meld flytting via vårt flytteskjema.

 

Jeg har spørsmål om min Altibox-faktura fra Signal

Ta kontakt med Signal kundesenter.

 

Hva koster det med fiberbredbånd?

Sjekk ut priser på fiber til privatpersoner, bedrifter, borettslag, sameier og/eller boligsammenslutninger

 

Ofte stilte spørsmål - FAQ

Under finner du svar på de vanligste spørsmålene som kommer inn til vårt kundesenter. 

 

Årsaker til problemer med WiFi

Din trådløse tilkobling vil i de aller fleste tilfeller fungere som forventet. Det er allikevel en del ytre faktorer som kan påvirke nettet i en negativ retning:

  • Andre trådløse nett (flere naboer bruker samme sendekanal)
  • Trådløse telefoner
  • Bluetooth enheter
  • Mikrobølgeovn / ovner / sikringsskap i nærheten
  • Annet utstyr som bruker trådløs tilkobling
  • Dersom hjemmesentralen er installert i sikringsskapet kan det slå uheldig ut på trådløs tilkobling

Andre ting som kan spille inn er at ditt trådløse signal blir delvis eller fullstendig blokkert av vegger, gulv, skap og lignende. Varmtvannsberedere og vannledninger i nærheten av hjemmesentral kan påvirke dette, og det samme kan enheter som krever relativt høy spenning. Radiosignaler tar korteste vei fra antenne til antenne og må vanligvis gjennom en del materialer. Det har for eksempel ingen hensikt å åpne kjellerdøren med mindre dette fører til at det bli fri sikt mellom trådløs sender og mottaker.

Noe av dette kan likevel løses ved å utføre noen enkle endringer på 'Mine Sider.' Under 'Internett' kan du endre innstillinger på 'Min hjemmesentral'

Noen enkle grep for å forbedre ytelsen på sitt trådløse nett kan være å skifte sendekanal, eller endre krypteringsalgoritmen.

Lager du endringer på krypteringsalgoritmen anbefaler vi også at du endrer navn på det trådløse nettet, slik at du unngår at pc melder mismatch når den forsøker å koble seg til det trådløse nettet.

 

Sjekk ut: Slik får du en optimal trådløst tjeneste med Altibox.

 

Hvis problemet gjelder trådløstilkobling – anbefaler vi at du ser på altibox.no/wifi for tips til hvordan du kan forbedre trådløsnettet hjemme.

Hvis du merker nedsatt hastighet på kablet tilkobling til internett anbefales det at du kobler en PC direkte i hjemmesentralen med kabel og ikke gjennom egen ruter for å utelukke at eget utstyr er årsaken til vanskene du opplever. 

Dersom hastigheten på bodo.speedtest.net viser nedsatt hastighet tilkoblet med kabel, anbefales det at du kontakter Signal for å få utført et feilsøk.

Sjekk at du har kablet riktig mellom TV og dekoder, at lyden på både dekoderen og TV-en er slått på og at du har valgt riktig inngangskilde på din TV.

Våre brukerveiledninger gir deg en enkel og trinnvis veiledning i hvordan du installerer og setter opp tv. 

Har du ikke bilde/lyd på tv bør du i første omgang sjekke følgende:

  • HDMI/SCART kabel er koblet korrekt i tv og dekoder
  • Skru av/på dekoderen på din Altibox fjernkontroll
  • Sjekke at du har valgt korrekt kilde/source på ditt fjernsyn:

    Merke

    Knapp

    Bang & Olufsen

    V.TAPE

    Samsung

    Source

    Sony

    Symbol av firkant med pil inni

    Pioneer

    Spørsmålstegn

    Panasonic

    AV, 0 eller "TV Input AV"

    PioneerKuro

    Tastene merket under Input

    Toshiba

    Symbol av sirkel med pil inni

    LG

    Input

    Philips

    [ ]<- eller EXT eller Source

    Elfunk

    AV

    Tandberg

    Input

    Thomson

    AV

    Grundig

    AV

Hjelper ikke dette kan du kontakte Signal kundesenter

 

Den hyppigste årsaken til hakking på tv er feil på kabler, veggpunkt eller svitsj. Koble direkte i dekoderen fra hjemmesentralen med en annen nettverkskabel og HDMI/SCART kabel for å utelukke feil intern kabling.

Bruker du Trådløs TV kan det være eventuell støy og/eller plassering av base/mottaker som er problemet. Plasser gjerne base/mottaker en annen plass for å se om det utgjør noen forskjell, og om du har muligheten kan du teste med direkte kabling.

Smart-tv kan det være verdt å teste firmware, noen TV´er har hatt problemer som har blitt fikset ved å oppgradere dette.

 

Om ikke noen av det overnevnte fungerer, ta kontakt med vårt kundesenter.

Hvis hverken bredbånd, TV eller telefon virker kan du sjekke følgende:

Kontroller at alt lokalt utstyr har strøm:
- Hjemmesentral og fiberkonverter
- Dekodere
- Trådløsroutere, switcher og annet lokalt utstyr

Hvis alt dette har strøm, vil det lyse i «power» lampen på hver av disse enhetene – var alt dette i orden, starter vi med omstart av lokalt utstyr – ta ut strømmen på hjemmesentral, dekodere og trådløsrouter mv. vent 20 sekunder før du setter inn strømmen igjen.

Hvis dette ikke hjelper – Ta kontakt med vårt kundesenter.

Vi fakturerer våre kunder annen hver måned og du vil derfor få faktura for 2 måneder med internett- og TV-abonnement. 

Hvis du benytter deg av Wifi fra hjemmesentralen, kan du se og endre innstillingene for denne på "Min Side" på signal.altibox.no.

PC/Mac:

Dette vil variere med hvilket e-postprogram du ønsker å benytte - men her er den tekniske info du trenger for å få dette til å virke:

Vanlig oppsett (pop3/smtp):
Brukernavn: bruker.navn@signalbox.no
Passord: [ditt passord]
Innkommende server/tjener: pop.altibox.no
        Kryptering: SSL eller TSL
        TCP - Port: 995
Utgående server/tjeneste: smtp.altibox.no
Kryptering: TSL
        TCP Port: 587

IMAP
Brukernavn: bruker.navn@signalbox.no
Passord: [ditt passord]
Innkommende server/tjener: pop.altibox.no
        Kryptering: SSL
        TCP – Port: 993
Utgående server/tjener: smtp.altibox.no
        Kryptering: SSL

 

Mobil og nettbrett

Android
IOS

 

Webmail (e-post i nettleseren):

https://mail.altibox.no/
Brukernavn: bruker.navn@signalbox.no
Passord: [ditt passord]