skip to Main Content
logo_nordlending_hvit

Alle burde ha en nordlending!

En reklamekampanje av fiberleverandøren Signal Bredbånd AS. Lansert januar 2015.

Signal Bredbånd ”Alle burde ha en nordlending”

Mens mange av våre konkurrenter holder til sørpå, er vi lokal i nord. Vi kjenner markedet og ikke minst alle utfordringene vi har her. Det er også grunnen til at vi satte i gang kampanjen «Alle burde ha en nordlending», som spiller på våre tre viktigste budskap:

  • Vi bygger fremtiden i nord
  • Vi leverer i tøffe forhold
  • Vi er alltid nær og tilgjengelig

Signal er fiberleverandøren i og for Nord-Norge!

Bakgrunn for reklamekampanjen:

Signal Bredbånd AS er Nord-Norges største fiberleverandør. Vi bygger og drifter fibernett, og leverer bredbåndstjenester i Nordland, Troms og Finnmark.

Signalgjengen står på hver dag for å levere de beste tjenestene og produktene til våre kunder. Vi kjenner regionen og lokalmiljøet, og vet hvor viktig nærhet og tilgjengelighet er. Derfor har vi blant annet valgt å bygge opp både eget kundesenter og teknisk driftsavdeling lokalt.

Signal eies av Lyse Energi AS, og er en del av Altibox-partnerskapet.

Med utgangspunkt i vår forretningsstrategi ønsket vi å differensiere oss fra konkurrentene i vårt marked og bekrefte den lokale posisjonen.

Forretningsidé: Levere innhold og kommunikasjonstjenester primært på fiber.
Visjon: Signal til alle – overalt
Misjon: Å tilby fremtidsrettede produkter og tjenester, der folk arbeider og bor.
Organisasjonsmål: Å være lokal og nær, med kompetanse lik resten av bransjen.

Verdier:

  • Grensesprengende
  • Respekt
  • Entusiastisk
  • Profesjonell

Les mer om Signal

Kampanje-konsept:

Ideen og konseptet er basert på et sitat av radioreporter Grete Strøm tilbake til 2010 i radioprogrammet Banden på NRK P3, hvor hun uttalte at ”Alle burde ha en nordlending ved sin side”.

Uttalelsen kom i forbindelse med Kato Air-rettsaken hvor professor i krisepsykiatri, Lars Weisæth sa at passasjerene om bord overlevde kaprerdramaet på grunn av at det fantes nordlendinger ombord. Hadde det ikke vært for at det fantes nordlendinger i flyet, ja så ville det hele endt i en tragedie, mente han.

”– Nordlendinger bør finnes rundt om i verden for å unngå tragedier og farlige situasjoner, mener P3-reporter Grete Strøm.” sitat fra NRK.no 05.02.2010, kl. 12:58

I Signal er vi helt enige i at den nordnorske kulturen og da også nordlending er  spesielt tøffe, og selvsagt burde alle ha en nordlending. Og alle nordlendinger burde ha Signal!

Gjennomføring av kampanjen:

Reklamefilm: Alle burde ha en nordlending

  • Vist på kino jan-des 2015, Mo i Rana, Tromsø, Narvik og Bodø

Plakat/annonse

  • Annonser publisert i magasiner og avis.
  • Nettannonser ”Lansering av film”

Mediestunt:

Sosiale medier:

Vi har i stor grad brukt sosiale medier, og da mest Facebook, til spredning av kampanjen og i markedskommunikasjon generelt.

T-skjorter og annet profilmateriell:

Vi la ut t-skjorter for salg i vår nettbutikk på signal.no etter mange forespørsler fra hele landet etter reklameartikler. Vi har i perioden april-nov solgt over 250 t-skjorter med designet ”Alle burde ha en nordlending” og ”Fifty Shades of skrei” i tillegg til våre primærprodukter, som jo er fiberbredbånd og tv-pakker.

Filmplakat til reklamefilmen "Alle burde ha en nordlending"

"Filmplakat" til filmen Alle burde ha en nordlending.

Kampanjeresultat 2015:

  • Reklamefilmen har per i dag over 65.000 visninger på YouTube (uten betalt promotering)
  • Filmen fikk nasjonal oppmerksomhet da den ble sensurert for familieforestillinger på kino av Media direct. Nettaviser i hele landet (Avisa Nordland, Rana Blad, Nordlys, Finnmark Dagblad, Side 2, Buzzit, ABC Nyheter med flere) publiserte reklamefilmen i sine nett-artikler.
  • Visningstallene på filmen gjennom artikler er etter utregning godt over 1.200.000. Eksempelvis ble den første artikkelen på an.no delt 3.400 ganger i løpet av de første to dagene.
  • Synlighet: Økt besøk på signal.no, økt forespørsel på fiber, økt kontakt inn til kundesenteret og generelt gode målinger.
  • Sosiale medier: Vi har hatt stor delingsfrekvens og spredning av kampanjen fra våre Facebook-sider. De innleggene som har engasjert mest i 2015:
    • Lansering av Filmplakat ”Alle burde ha en nordlending” 09.01.15 (31.648 nådd, 846 liker, 157 kommentarer, 99 delinger)
    • Lansering av filmen ”Alle burde ha en nordlending” 13.01.15 (61.344 nådd, 742 liker, 158 kommentarer, 182 delinger)
    • Konkurranse Vinn T-skjorter (14.392 nådd, 255 liker, 415 kommentarer, 26 delinger)

Medieoppslag om reklamefilmen «Alle burde ha en nordlending»:

Noen fun-facts om «Alle burde ha en nordlending»-kampanjen – oppdatert 2018:

  • YouTube per november 2018: 108.708 visninger
  • Den mest sette videoen i 2015 på Avisa Nordland
    • 60.000 unike seere og ei total visningstid på 702 timer, 8 minutter og 40 sekunder.
  • Den nest mest leste nyhetssaken på ranablad.no i 2015
  • Den 21. mest sette videoen på abcnyheter.no i 2015
    • Til sammen hadde den 124.233 visninger, og ble delt 5500 ganger.
  • Caroline Meier i Deadline Media som produserte filmen vant «Kommunikasjonsprisen Nord-Norge» og ble nominert til «Årets nordlending» blant annet på grunn av sitt bidrag til filmen «Alle burde ha en nordlending»
  • Vi har i perioden januar 2015 til august 2018 solgt over 1200 t-skjorter fra vår nettbutikk og fra nettbutikken til Probat.

Alle burde ha en nordlending

Back To Top