skip to Main Content

5 faser i fiberutbyggingen

Her kan du lese om hva som skjer fra du bestiller fiber til du kan ta tjenesten i bruk.

Fase 1: Bestilling

Fase 1: Bestilling

I denne fasen får du og naboene dine tilbud fra oss om fiberbredbånd. Vi kontakter alle vi kan bygge til i det området vi planlegger å bygge ut. Antall bestillinger avgjør om det blir utbygging.

Jo flere som melder interesse i ditt nabolag, jo større er sannsynligheten for at vi kan bygge ut fiber til ditt hjem.

Ring gjerne kundesenteret vårt på 75 43 05 00 eller meld interesse for å få fiber til ditt nabolag her.

Slik kan du forberede deg på fiber:

Tenk over hvordan du/dere bruker internett og TV i din husstand. 

Bor du alene eller er dere flere som bor sammen? Hvor mye og hvordan bruker du internett? Ser du mye på TV eller streamer du innhold? Hvor mange datamaskiner, mobiler, pader og dingser er koblet til Wifi hjemme hos deg? Bruker du eller noen andre i husstanden din å spille online dataspill?

Dette er ting du burde tenke over før du velger hvilken hastighet du trenger i dag. Flere og flere enheter i hjemmet kobles til internett og dette vil påvirke kapasiteten på internettlinjen din. I tillegg kommer filmer og spill i stadig bedre kvalitet, noe som belaster nettet kraftig. Det viktig for din opplevelse av de tjenestene du bruker på internett at du har god nok hastighet. Med fiber fra Signal skal du være helt sikker på at du har tilgang til god nok kapasitet og hastighet i dag og i fremtiden.

Gjør også en vurdering av TV-vanene dine. Ønsker du for eksempel tilkobling til mer enn én TV? Foretrekker du for eksempel å bruke Apple-TV kan du som kunde laste ned Altibox appen for Apple-TV.

Hastighet for mye bruk av internett:

Er du eller noen i din familie superbrukere av internett kan en Altibox Fiberbredbånd 300/300 eller 500/500 være det beste alternativet. Spill og strømmetjenester bruker mye kapasitet, men også antall brukere og trådløse dingser koblet opp til nettet krever sitt av internettlinjen din.

Hastighet for moderat bruk av internett:

Bruker du internett mer moderat, som å sjekke mail og lese nyheter, kan et rimeligere abonnement være mer enn bra nok for å dekke behovet ditt. Vår minste løsning, Altibox Fiberbredbånd 150/150, vil da være mer en godt nok for deg i dag.

Takk for at du valgte fiber fra Signal og innhold fra Altibox!

Før vi installerer fiber og hjemmesentral i boligen din, må du gjøre noen viktige valg:

Levering:

Det vil ta omtrent én til tre måneder fra du har bestilt til du får svar om det blir fiberutbygging. Her kan du sjekke status for utbygging der du bor.

Fase 2: Planlegging

Fase 2: Planlegging

I denne fasen planlegger vi når det kan bli fiberutbygging. Du får brev og SMS fra oss når vi vet når og om utbyggingen kan skje. Du kan også følge status for fiberutbygging der du bor på våre nettsider.

Det tar tid å bygge infrastruktur, så god planlegging er en viktig del av jobben. Vi tar ansvar for miljø og sikkerhet, samtidig som vi bygger et fremtidsrettet og driftssikkert fibernett.

Slik er fremdriften i planleggingsfasen:

Antall bestillinger avgjør om det blir utbygging:

Når vi har mottatt tilstrekkelig antall bestillinger starter planleggingen av hvor vi skal grave, eller trekke i stolper, for at fiberen skal komme frem i rimelig tid til alle dere som har bestilt.

For å kunne bygge ut fiber må vi ha et minimum antall bestillinger for å forsvare utbyggingen økonomisk. Hvor mange bestillinger dette er i ditt nabolag vil typisk bero på hvor mange husstander vi kan grave til, eksisterende infrastruktur, asfalt og tillatelser fra kommune, elverk og private eiere med mer.

Signal investerer ca. 100 millioner kroner i fibernett i Nord-Norge hvert år.

Søknader til kommune, elverk og private eiere må utarbeides og godkjennes

I planleggingsfasen skal alle detaljene for utbyggingen på plass, slik at anlegget kan bygges så fornuftig som mulig. Vanligvis tar dette et par måneder og avhenger av hvor lenge de ulike instansene bruker på behandling av søknadene.
Du får brev og SMS fra oss med en gang vi vet om og når fiberutbyggingen kan skje.
Når vi har fått inn nok bestillinger og alle søknader er godkjent beslutter vi utbygging. Dette vil du få brev og SMS om så snart vi vet.
Nå er det også på tide for oss å bestiller gravearbeid til din eiendom. Og du vil snart få tilsendt informasjon om egeninnsats hvis du skal utføre dette.
Fase 3: Utbygging Og Egeninnsats

Fase 3: Utbygging og egeninnsats

I denne fasen graver vi fiberkabelen frem til din eiendom. Du kan selv grave fiberrøret videre over eiendommen, eller la vår grave-entreprenør gjøre det for deg.

Avhengig av hvor det er kabler fra før vil fiberlinjen enten graves ned eller trekkes mellom telefonstolper.

Hvis du gjør egeninnsats og graver ned fiberrøret på din eiendom selv vil du spare penger på etablering. Sjekk priser på etablering her.

Fremdriften i utbyggingsfasen:

Så snart vi har nok bestillinger og alle tillatelser er på plass bekrefter vi utbygging. Du vil få informasjonsbrev hvor det står at vi har besluttet utbygging og planlagt dato for oppstart av graving.

I utbyggingsfasen vil du høre fra oss jevnlig, fortrinnsvis på SMS og mail. Du kan også følge fremdriften i utbyggingsprosjektet på våre nettsider.

I anleggsperioden vil det normalt være flere gravemaskiner og lastebiler i arbeid. Dette kan medføre noe støy og påvirke trafikkavviklingen i området. Vi gjøre det vi kan for at ulempen skal bli så liten som mulig for deg og dine naboer.

Dersom du har spørsmål eller spesielle ønsker rundt grave-trasé anbefaler vi at du kommer på utbyggingsmøtet for avklaring. Tid og sted for dette får du informasjon i god tid før anleggsarbeidet starter opp. Hvis du ikke har mulighet til å delta på utbyggingsmøtet for ditt område, er du også hjertelig velkommen innom et av våre kontorer, eller til å ta kontakt med vårt kundesenter.

Når gravearbeidet er ferdig, starter jobben med koble fiberkabler i fiberskap (node) og programmere linjen slik at du får Altibox-tjenestene du har bestilt.

Når alt er på plass, legger vi flid i å rydde etter oss, slik at det ser ut som om vi aldri har vært der. Skulle du ha noe å utsette på her så ta gjerne kontakt med vårt kundesenter.

 

I de fleste tilfeller er det enkelt og greit å grave ned fiberrør i hagen. For å holde kostnaden så lav som mulig for deg, kan du selv utføre egeninnsats de siste meterne frem til husveggen. Her skal du få god veiledning fra oss underveis.

Sammen skal vi sørge for å få til en effektiv oppkobling i ditt nabolag slik at du og naboene dine raskest mulig kan ta i bruk Altibox-tjenestene. For å klare dette, er vi avhengig av at du utfører egeninnsatsen i løpet av kort tid etter at du har fått det oransje røret lagt til din eiendomsgrense. Les mer om egeninnsats her og se gjerne filmen under.

Se film om egeninnsats:

Fase 4: Installasjon

Fase 4: Installasjon

I denne fasen får du Altibox hjemmesentral installert i boligen din. En montør kontakter deg for å avtale tidspunkt for installasjon.

Hvor skal hjemmesentralen plasseres?

Hjemmesentralens plassering vil påvirke din brukeropplevelse, derfor er det viktig at den plasseres optimalt. Før montøren kommer hjem til deg kan du tenke gjennom hvor i huset du skal ha hjemmesentralen plassert. Les mer om plassering av hjemmesentral her.

Slik foregår installasjon av fiber i ditt hjem:

Når det nærmer seg tid for installasjon av Altibox-tjenestene i hjemmet ditt, vil en montør kontakte deg for å avtale tidspunkt for installasjon og oppkobling.

Når dere har funnet passende dato får du bekreftelse på SMS. Entreprenørens kontaktinfo følger med tekstmeldingen, slik at du kan ta kontakt direkte dersom du lurer på noe.

Montøren vil sammen med deg finne den beste plasseringen av hjemmesentralen i din bolig, men det er fint om du har gjort deg opp noen tanker om hvor du helst vil ha den allerede før han kommer.

Før montøren drar har han kablet og koblet opp hjemmesentralen og sjekket at Altibox-tjenestene dine fungerer som de skal.

Fase 5: Bruk Og Kundeservice

Fase 5: Bruk og kundeservice

Takk for at du valgte Signal Bredbånd som fiberleverandør, og produkter fra Altibox. Her kan du lese mer om de spennende mulighetene fiber gir deg, og hvordan du skal få mest ut av ditt abonnement.

Nå har du fiber og Altibox installert i hjemmet ditt. Utforsk dine nye tjenester, og ta gjerne kontakt med vårt kundesenter hvis du trenger hjelp.

Velkommen som kunde av Signal og Altibox!

altibox.no vil du finne alt du trenger å vite om dine nye tjenester.
Her er noen nyttige lenker du kan sjekke ut:

Har du spørsmål om hvordan du bruker tjenestene dine, eller opplever du problemer? Ta kontakt! Vi har døgnåpen kundeservice for våre kunder.

Kundesenter: 75 43 05 00
post@signal.no

Åpningstid:
08:00-15:30 mandag til fredag

Altibox feilmeldingstjeneste: 
Feilmeldingstjenesten er åpen for Altibox privatkunder
utenom kundesenterets åpningstider på telefon 75 43 05 00.

Altibox kundeportal:
Gå til Mine sider for å administrere ditt Altibox abonnement.

 

Gå til våre Kundeservice-sider

Slik bygger vi ut fiber – 5 faser

Back To Top