skip to Main Content
Hjelper 25.000 Nordlendinger I året

Hjelper 25.000 nordlendinger i året

Chris Valerius Fredriksen elsker det digitale univers – både på jobb og fritid. Og han elsker å hjelpe folk med å oppdage nye, sømløse løsninger.

Vi skriver seint 90-tall. En liten italiener med bart løper rundt på en flimrende skjerm. Lyden er skingrende og munter, og fester seg i hjernebarken for bestandig.

Disse første glimtene han så flimre over dataskjermen, tente en liten gnist i ham. Super Mario har vist ham hvor kult det kan være å hoppe rundt i et eventyr, sammen med Wonder Boy III og andre klassikere. Lidenskapen til Chris Valerius Fredriksen startet der og da. En gnist av nysgjerrighet, som kan oppsummeres kort: “Hvordan funker den greia her?”, var tent. For Chris er alt av teknologi som ei lita gåte som venter på å løses. I dag er han selverklært teknisk nerd, og super på support på support-avdelinga til Signal på Fauske. Han er også kjent for å fyre av en tweet eller to på Twitter, og gamer på fritiden. Som i et paralellt univers, fyker han og spill-gjengen fra Fauske rundt i den virtuelle verden og vinner over skurker – når de ikke er skurkene selv, vel og merke.

– Spill har vært en lidenskapelig hobby siden jeg var 3-4 år.

Han liker spill der han må legges ned tid og innsats. Spill der du må tenke så det knaker, og gjerne skape dine egne karakterer.

Det er blitt hans lodd i livet, å være han fyren som alle går til når de plages med printeren eller har fått seg en ny dings de må finne ut av.

– Det blir jo en ting som blir veldig integrert i hverdagen min også, venner og familier som spør om hjelp. Det har alltid vært en sånn, og jeg liker det godt. Det føles fint, da får jeg gjort noe til gagns, sier han.

Det er Chris som sier “Hallo!” dersom du ringer og for å få hjelp med Altiboxen, om du plages med nettet eller bare vil bestille fra sortimentet. Om så det er  julaften, så svarer de på telefonen. Chris og kollegene snakker med nesten 25.000 nordlendinger i året. De 100 telefonene support-gjengen på Fauske får iløpet av en dag, kan være fra korte instrukser på “Sånn gjør du det”, enkle ja-nei-okei-svar til å lytte til utbroderte livshistorier.

Det er blitt hans lodd i livet, å være han fyren som alle går til når de plages med printeren eller har fått seg en ny dings de må finne ut av.

For Chris er overgangen til den digitale tidsalder noe han har fått inn med morsmelka. Og han hjelper gjerne dem som ikke synes det er like sømløst å hanskes med duppedittene. Vi kjenner alle den onkelen som spør “hvordan funker denne greia her” idet han prøver å poste Facebook-statuser på nettbanken. Eller ei gammel bestemor som går seg vill i TV-menyen. Spørsmålene kan være så mange. Tusenvis.

– Haha, ja, vi gjør mye forskjellig!  Vi gjør alt fra å å fortelle hvordan folk bruker utstyret, til å få solgt inn kunder på nye løsninger og høy-hastighets nett.

Det er Chris som sier “Hallo!” dersom du ringer og for å få hjelp med Altiboxen, om du plages med nettet eller bare vil bestille fra sortimentet. Om så det er  julaften, så svarer de på telefonen.

– Blir du aldri irritert? Svar ærlig.

– Jeg har selv bitt meg merke i at om jeg har en dårlig dag, så blir jeg blid med en gang jeg møter kunder eller kommer i snakk med dem. Et par ganger har jeg måttet trekke pusten, hvis jeg har fått samme spørsmål 6-7 ganger på rad. Jeg blir egentlig aldri irritert, men kanskje oppgitt. I den jobben her kan man ikke bli irritert på kunde. Man vet aldri hvor mye vedkommende i andre enden vet om denne tingen. Da er det bare å prøve på nytt, og forklare det på en annen måte. Det øker min egen forståelse også, tror jeg.

Signal er med andre ord ikke bare jobb for Chris. Det er et sted hvor han får boltre seg i et univers han har trivdes i siden han så det første glimtet på skjermen som liten pjokk: Den digitale verden. Et sted han trives i, forsker på, og stadig får størrelse forståelse for.

Det er Chris som sier “Hallo!” dersom du ringer og for å få hjelp med Altiboxen, om du plages med nettet eller bare vil bestille fra sortimentet.

Han er stolt som en hane over å få være med på å levere superraskt fibernett til nes, fjordtarmer, over høye fjell og nedi temmelig dype daler. Nord-Norge er som den ultimate utfordringa for en fiberkabel. Men å få være med på å løyse det umulige, er med på å trigge Chris. Noe så veldig, óg:

– Det er kult å få være med på ei sånn her utvikling. Vi går mer og mer mot en digital hverdag, og ser hvordan teknologien har gått fra har gått fra koax til fiber. At vi legger til rette for noe så viktig så tidlig, det er veldig bra gjort, det.

Han har spilt en del i band, noe flere av de som jobber på kundesenteret fremdeles gjør. Nå er også musikeren i ham blitt digital – han driver mest med musikkproduksjon på PC.

En annen ting gjengen på kundesenteret er kjent for, er som følger: Når trykket koker og skuldrene begynner å bli høye, kobler de av som om de gikk i første klasse. Først kommer ei bittelita skumgummi-pil susende. Så kommer ei til. Da er det gjort. Let the games begin.

– Plutselig er har du masse voksne småunger som springer rundt på kontoret, sier Chris, som anbefaler NERF-krig i pausene på det aller varmeste.

– Det er et veldig åpent miljø. Vi liker å tulle mye med hverandre. Samme tid har vi respekt for hverandre. Dette må være den beste gjengen jeg har jobbet med på alle de år.

Spør du ham hvor mange kunder han snakker med iløpet av en dag, anslår han fra to til rundt 50-60.

– Det varierer veldig, sier han.

Det er vanskelig å se for seg at Chris, der han sitter som i et flytårn og sjonglerer myriader av henvendelser, telefoner og skjermer, en gang i tiden led av telefonskrekk.

– I begynnelsen synes jeg det var vanskelig. Det å snakke med fremmede var skummelt. Så kom jeg inn i det etterhvert. Det er noe jeg har opparbeidet meg over tid, man må lære seg å lytte og være åpen, ta imot signaler.

– Ser du for deg et liv uten internett?

– Det er en ting jeg har tenkt veldig mye på, i form av zombie-apolkalyoser. Hvis verden mister strøm og nett, da mister man all kommunikasjon. Verden vil stoppe opp. Men menneskeheta har alltid vært veldig flink til å tilpasse seg. Dette er et veldig stort ubesvart spørsmål, men jeg tror det hadde gått bra. Og jeg tror vi hadde fått nettet opp og gå igjen ganske snart, hehe.

Om Signal Fauske – Kundesenteret:

  • Daglig kontakt med kundene våre!
  • 11 serviceinnstilte Signal-ansatte jobber på Fauske
  • Besvarer telefoner, svarer på e-post og snakker med kunder som stikker innom
  • Backoffice – sørger for at de som bestiller fiber får levert, og også får den informasjonen de trenger.
  • 25.000 telefoner i året om alt fra support og salg til livshistorier, både koselige og triste
  • Vi er stolt av å ha Norges mest fornøyde TV- og bredbåndskunder 8 år på rad (EPSI 2017). 

Funfacts:

  • Support-teamet på Fauske har en forkjærlighet for Nerf-krig på kontoret, og vi finnes ofte gjemt bak skillevegger og den slags i rolige øyeblikk for å snikskyte noen elskverdige kolleger når de går forbi
  • To av “supporterne” pendler fra Bodø
  • En internasjonal representant, eller supports minoritetsalibi om du vil, pendler hele veien fra Sverige. (Tre hvis vi regner med Korgen og Mosjøen også)
  • Hvis vi inkluderer Cecilie og Nina fra Back office er hele tre av de ansatte per i dag fra Valnesfjorden
  • «Typiske» telefoner avhenger litt av tid i måneden og året, men om vi ser bort fra fakturahenvendelser, «når får vi installert?», alt som har mer radio å gjøre og slikt, så går det mye i «ho gamle mor» som plages med kildevalg på TVen

Om Chris Valerius Fredriksen:

  • Chris jobber som supportmedarbeider på kundesenteret vårt på Fauske.
  • Singel
  • Han gamer på fritiden og er aktiv på Twitter; https://twitter.com/vaaalerius
  • Teknisk nerd, og super på support.
  • Han spiller i band, noe også flere av de som jobber på Kundesenteret gjør. De rocker!
  • Liker å streame serier som Walking Dead, Game of Thrones, Rick and Morty, Disenchantment og Preacher

Visste du at: Signal har rundt 25.000 telefonsamtaler med nordlendinger i året? De tar i mot både bestillinger og tekniske spørsmål på kundesenter. 

Back To Top